Een kapsel gemaakt van groente

Voeding voor gezond en sterk haar?

Natuurlijk verzorg je jouw haar al met de juiste shampoo en conditioner. Maar de haarexperts zijn het er over eens dat gezond haar ook van binnenuit gestimuleerd kan worden. Betere eetgewoonten kunnen helpen om je haren voller en gezonder te maken en ze meer glans te geven. Maar welke voedingsmiddelen zorgen nu voor een gezondere haardos?

Groene groenten

Allereerst is het belangrijk om voldoende groene groenten binnen te krijgen. Hier zit namelijk vitamine A en vitamine C in en dat komt de talgproductie ten goede. Niet alleen zorgt de talg ervoor dat je haar niet uitdroogt, maar ook dat je hoofdhuid gezond blijft. In groenten als broccoli en spinazie zit ook veel ijzer en calcium. Te weinig ijzer kan leiden tot haaruitval.

Vis

Vis en dan vooral vette vis zoals zalm bevat veel Omega 3 vetzuren. Deze zuren zorgen ervoor dat het eiwit keratine, dat van nature in ons haar zit, gestimuleerd wordt. Hierdoor wordt het haar steviger en krijgt het meer glans.

Noten

Walnoten bevatten alpha-linoleenzuur dat zeer voedzaam is voor je haar. Walnoten maar ook cashewnoten en amandelen zijn rijk aan zink, wat ervoor zorgt dat je haar gezond blijft. De paranoot is één van de beste bronnen van selenium. Dit is een belangrijk mineraal voor een goede gezondheid van je hoofdhuid. Pijnboompitten tenslotte zijn een belangrijke bron van eiwitten die haargroei bevorderend kunnen werken.

Kiwi’s

In kiwi’s zitten enorm veel vitaminen C en anti-oxidanten. Vitamine C zorgt er voor dat je haar niet zo snel splitst en breekt. Daarnaast zijn ze ook rijk aan vitamine E, foliumzuur, zink, calcium en ijzer. Onontbeerlijk voor een gezonde haardos!

Magere yoghurt en magere zuivelproducten

Yoghurt bevat probioticum, een goede bacterie die in je maag leeft. Deze bacteriën helpen je lichaam bij het absorberen van eiwit, goede vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor de haargroei.
In zuivelproducten zit ook veel calcium, wat de haargroei ten goede komt. Daarnaast zitten er in veel zuivelproducten wei en caseïne, dit zijn proteïnen die haaruitval tegengaan.

Bonen

Kidneybonen en linzen zijn ook erg goed voor je haar. Ze bevatten veel proteïnen (eiwitten), zink, biotine (vitamine H) en ijzer. Eiwitten voorkomen dat je haar dun en broos wordt. IJzer en zink zijn belangrijk mineralen om je haar levendig te houden. Biotine voedt je haar en helpt kaalheid en grijs haar te voorkomen.

Eieren

Eieren zitten vol met proteïne, vitamine B12 en vitamine H (biotine). Wanneer je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, dan kan dit ervoor zorgen dat je haar langzamer groeit of sneller uitvalt.

Water

Behalve het eten van de juiste voeding speelt ook water een belangrijke rol in het gezond houden van jouw haar. Door voldoende water te drinken, wordt je lichaam gehydrateerd en zal ook je haar meer vocht krijgen. Water helpt dan ook bij de opbouw van lang en gezond haar!

Groene smoothie

Geen zin of tijd om te koken? Een groene smoothie geeft je haar niet alleen een boost, maar kan ook nog eens verkoelend werken met dit warme weer. Stop eens 4 kiwi’s, 1 banaan, een handjevol verse spinazie, yoghurt en een paar ijsblokjes in je blender. Een verkoelende kick voor je lichaam en jouw haar!

Deel deze pagina...
Share on FacebookPin on PinterestShare on TumblrShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Leave a Comment